Směrování revize ISO 9001:202X
Milan Trčka
Příprava revize ISO 9001:202X byla zahájena. Po osmi letech udržování současného stavu normy ISO 9001:2015 je možné, že revize ISO 9001:202X bude obsahovat významné změny. Na druhou stranu ovšem bude dodržena předepsaná závazná struktura Annexu SL, která omezuje radikální změny v uspořádání normy. Účelem průzkumu České společnosti pro jakost provedeného na podzim letošního roku 2023 bylo nejen zjistit názory uživatelů na současnou verzi normy, ale také shromáždit náměty ke změnám.
V rámci technického výboru ISO/TC 176/SC 2 byla vytvořena nová pracovní skupina WG 29 pro revizi normy ISO 9001:202X, která projedná připomínky a návrhy obdržené od členů. Česko je zastoupeno Českou agenturou pro standardizaci, která umožňuje v TNK 6 zapojovat odborníky na kvalitu do projednání návrhů očekávaných změn. ČSJ využila nabídky TNK 6 na spolupráci a připravila rozsáhlý průzkum mezi svými členy. Průzkumu se zúčastnilo 111 uživatelů, od malých organizací až po velké průmyslové podniky.
Průzkum zahrnul tři okruhy otázek:
1. Struktura respondentů podle oboru podnikání, velikosti organizace a pozice respondenta v organizaci.
2. Přínos normy ČSN EN ISO 9001:2015, co je v organizacích zavedeno a funguje, a obráceně, co mohou organizace postrádat nebo přínos nemá evidentní. Druhá část dotazování byla zaměřena na konkrétnost či srozumitelnost textu, jaké požadavky respondenti postrádají a které by vypustili.
3. Hodnocení výstupů interních auditů a auditů 3. stranou.
Z průzkumu, pořádaného ve dnech 13. září až 20. října 2023, vyplynulo, jaké jsou prioritní oblasti, ve kterých uživatelé očekávají změny.
Struktura respondentů
Profil účastníků sestával převážně z osob zabývajících se kvalitou (82 %), zpravidla se jednalo o technické pracovníky (60 %) a manažery (40 %). Převládal automobilový průmysl (40 %), ale ostatní odvětví byla zastoupena ve velice širokém spektru. Malé a střední firmy do 250 zaměstnanců byly zastoupeny 57 %, velké podniky 43 %.
Funkčnost a přínosy systémů managementu kvality
Pro účely tohoto přehledu výstupů bylo pro každou sadu otázek vybráno 5 nejvýznamnějších hledisek, ostatní témata jsou zahrnuta v komentáři pod otázkou.
Co funguje, je zavedeno a má přínos:
1. Cíle kvality a plánování jejich dosažení – 49 %
2. Interní audit – 49 %
3. Stanovení rolí, odpovědností a pravomocí – 48 %
4. Hodnocení výkonnosti – monitorování, měření, analýza a vyhodnocování – 38 %
5. Přezkoumání systému managementu kvality – 35 %
Přínos zavedeného systému managementu kvality vnímá 86 % respondentů, jen 6 % uvedlo „spíše ne“. Pro chod podniku je důležité nastavení systému, zlepšování procesů a zapojení managementu. Nejvýše hodnocené cíle kvality poukazují na důležitost propojení strategického směrování s opatřeními pro efektivní správu a řízení organizace.
Co lze dělat lépe:
1. Komunikace – 34 %
2. Porozumění organizaci a jejímu kontextu – 33 %
3. Tvorba, zavedení a udržování Politiky kvality – 31 %
4. Opatření pro řešení rizik a příležitostí – 30 %
5. Plánování změn systému managementu kvality – 28 %
Výše uvedené oblasti zahrnují požadavky na utváření firemního klimatu spojeného s motivací pracovníků, včetně stanovení pravomocí. Příležitostí je zvažování a následné řízení rizik.
Které požadavky jsou málo konkrétní:
1. Porozumění organizaci a jejímu kontextu – 33 %
2. Opatření pro řešení rizik a příležitostí – 28 %
3. Znalosti organizace – 22 %
4. Povědomí, identifikace a aplikace v celé organizaci – 20 %
5. Neustálé zlepšování – 19 %
Znalosti organizace a povědomí mohou být vice odlišeny, očekává se větší adresnost za činnosti a procesy, dále větší odpovědnost za řízení rizik či větší porozumění ve využívání příležitostí.
Které požadavky mohou být vypuštěny:
1. Porozumění organizaci a jejímu kontextu – 46 %
2. Povědomí, identifikace a aplikace v celé organizaci – 26 %
3. Plánování změn systému managementu kvality – 18 %
4. Tvorba, zavedení a udržování Politiky kvality – 18 %
5. Infrastruktura – 11 %
Přestože respondenti mají výhrady k plnění výše uvedených témat, komentáře u otázky naznačují, že jde spíše o neporozumění požadavkům, což následně vede k jejich neefektivnímu využívání.
Jaké požadavky v normě chybí:
1. Kybernetická bezpečnost – 58 %
2. Požadavky na provádění auditů na dálku – 32 %
3. Lepší interpretace požadavků na využívání příležitostí – 30 %
4. Požadavky na vyšší odolnost vůči vnějším vlivům (událostem) – 26 %
5. Požadavky na podporu udržitelného podnikání – 25 %
Norma je orientována na management kvality, k dispozici jsou systémové normy pro další oblasti. Přesto většina respondentů označila za potřebné zabývat se novými technologiemi, za významné jsou vnímány inovace a důležitost mít proces návrhu a vývoje (22 %). Do části vedení (leadership) mají být zahrnuty požadavky na odolnost organizace a udržitelné podnikání.
Hodnocení výstupů auditů
V této části průzkumu se respondenti vyjadřovali k úrovni prováděných auditů. Pro auditory 3. stranou budou výsledky průzkumu použity pro seminář, který bude ČSJ pořádat v roce 2024.
Jaký je účel provádění interních auditů:
1. Možnost odhalení neshod před externím auditem – 61 %
2. Nástroj nastavující zrcadlo vedení organizace – 47 %
3. Jiný pohled na probíhající procesy – 37 %
4. Odhalení prostoru pro uplatnění inovací – 35 %
Vnímání respondentů je velmi pragmatické až kritické.
Co ovlivňuje rozhodnutí pokračovat v certifikaci:
1. Požadavek zákazníka – 58 %
2. Vědomí přínosů pro organizaci – 50 %
3. Požadavky zákonů a předpisů – 31 %
4. Konkurence – 29 %
Většina organizací bude v certifikaci ISO 9001 pokračovat (63 %), pokud změny nebudou mít za následek nové nastavení systému (19 %). Jen 3 % pokračovat nebudou, ostatní respondenti potřebují více informací (16 %). Pouze 24 % účastníků dotazování považuje aktualizaci za nutnou, 76 % je proti revizi.
Závěrem
Příprava a vydání normy je běh na dlouhou trať, nejdříve bude k dispozici v roce 2026. Výše uvedené potřeby českých manažerů a techniků kvality budou zohledněny při jednáních technického výboru ISO/TC 176/SC 2, konkrétně v pracovním skupině WG 29.
Autor:
Ing. Milan Trčka řídí zastoupení britského certifikačního orgánu NQA pro ČR, působí jako auditor IRCA a EOQ. Je předsedou TNK 6 „Management kvality a prokazování kvality“ při ČAS Praha. Aktuálně je zapojen do aktivit technického výboru ¬– pracovní skupiny ISO/TC 176/SC 2/WG 29, kde spolupracuje na revizi ISO 9001:202X.
Kontakt: mtrcka@nqa.cz