Kronika ČSJ
Počátky sofistikovaného managementu jakosti v Československu
Oddělení pracovníka od výkonu výrobní operace, prudce rostoucí produktivita a dříve nepředstavitelné velikosti výrobních sérií způsobily, že ztratila účinnost dosud používaná kontrola kvality dělníkem, případně „superkontrola“ každého výrobku mistrem či technickou kontrolou. Současně se enormně zvýšily nároky na užitné vlastnosti výrobků.
To vše způsobilo potřebu nových přístupů k řízení a zabezpečování kvality.
V polovině 40. let 20. století skončila druhá světová válka, prozatím nejhorší a co do trvání ozbrojených akcí nejdelší válečný konflikt. Stejně jako tomu bylo u všech válek předcházejících, byl její počátek a průběh spojen s výrazným rozvojem vědy a techniky vůbec, rozvojem nových vědních oborů a výrobních technologií zvláště. Sama věda, lidské poznání, se stala výrobní silou, která byla často významnější než ostatní výrobní síly, hmotné i lidské.
Výrobní procesy se stávají sofistikované, daleko náročnější na kvalifikaci pracovníků. Stále větší význam mají „bílé límečky“ na úkor „modrých halen“. Vysoký stupeň koncentrace sil, mechanizace a automatizace procesů značně zvýšil produktivitu výrobních procesů a současně oddělil osobu manuálního pracovníka od daného výrobku a prováděné operace.
Oddělení pracovníka od výkonu výrobní operace, prudce rostoucí produktivita a dříve nepředstavitelné velikosti výrobních sérií způsobily, že ztratila účinnost od dob manufakturní výroby používaná kontrola kvality prováděné operace samotným operátorem, dělníkem, případně „superkontrola“ každého výrobku mistrem či technickou kontrolou.
Současně s rozvojem vědy a techniky se již v zmiňované polovině století enormně zvýšily nároky uživatelů, spotřebitelů, zákazníků na užitné vlastnosti výrobků – funkce, výkon, spotřeba energie, bezpečnost, spolehlivost, pořizovací a provozní náklady a řada dalších. Každé další časové období, na příklad desetiletí, přináší výrazný nárůst nároků na kvalitu produktu, ať hmotného či nehmotného.
Růst potřeb zákazníků vždy byl, je a bude doprovázen dalším rozvojem vědních oborů, vznikem nových vědních odvětví, vypracováním nových vědeckých metod a nástrojů a nových technologií spojených s růstem kvality výrobků a služeb a její kontrolou, managementem.
Tak tomu bylo i v oné polovině 20. století, kdy došlo ke skokovému rozvoji techniky, zejména v oblasti materiálů a jejich zpracování, energetických zdrojů (atomová energie) a pohonů (reaktivní pohony). To bylo podmíněno novými objevy ve všech přírodních oborech a počátky vesmírných objevů.
Ve vztahu k managementu jakosti nelze zapomenout na rozvoj matematických a fyzikálních oborů a rozvoj v oblasti lidských zdrojů a jejich managementu.
V první polovině století se vědečtí pracovníci a technici v českých podnicích, školách a vědeckých ústavech drželi ve srovnání se světem na velice dobré úrovni. V nejvyspělejších podnicích již byly používány sofistikované a velice účinné nástroje řízení jakosti, reprezentované na příklad matematicky zdůvodněnými přejímacími plány a nástroji regulace jakosti.
Značně horší vliv na úroveň nejen vědy a techniky v býv. Československu po roce 1945 mělo ale rozdělení Evropy a celého světa na politicky a sociálně nepřátelské tábory, kde nám připadlo místo v táboře zaostávajícím a neperspektivním.