Novinka na evropské úrovni: Evropská značka kvality EQTM Proč vznikla. A co její držení znamená
Evropská značka kvality (European Quality Trademark, dále též EQTM), kterou zavedla Evropská organizace pro kvalitu (EOQ), vznikla za účelem snadné identifikace výrobků a služeb, které mají vysokou a udržitelnou kvalitu. Je též nástrojem pro posílení propagace a prodeje evropských produktů po celém světě, čímž také napomáhá k dosažení lepších hospodářských výsledků evropských firem.
Novinka na evropské úrovni: Evropská značka kvality EQTM Proč vznikla. A co její držení znamená
Petr Koten
Značky kvality mají za cíl usnadnit spotřebitelům výběr kvalitního výrobku či služby. Z pohledu výrobců i poskytovatelů služeb je získání značky kvality příležitostí pro zviditelnění se a budování důvěryhodného image. České značky kvality jsou sdruženy zejména v Národním programu Česká kvalita, kam jich spadá více než dvacet. Na evropské úrovni v nedávné době vznikla Evropská značka kvality. Kdo ji může získat? Co její držení znamená?
Je třeba uvést, že v rámci Evropské unie existuje mnoho značek kvality. Jednak těch důvěryhodných, obvykle vydávaných odbornými organizacemi v oblasti kvality – asociacemi, institucemi či laboratořemi, vedle toho ale bohužel existují tisíce značek kvality, možná spíše log – obrázků, které mají napomoci prodeji výrobku, ale nejsou podloženy nezávislým a objektivním hodnocením.
S ohledem na existenci mnoha různých značek s různou důvěryhodností a pověstí vyvinula Evropská organizace pro kvalitu značku kvality EQTM, která:
• si upevňuje a zvyšuje svoji důvěryhodnost,
• označuje produkty udržující si dlouhodobě stabilní kvalitu,
• splňuje objektivně měřitelná kritéria (není postavena na subjektivním hodnocení),
• má být „tou hlavní“ evropskou značkou kvality v oblasti dobrovolného hodnocení a označování kvality výrobku či služby.
V rámci hodnocení výrobků či služeb, které mají být označeny značkou EQTM, jsou hodnoceny nejen výrobky či služby samotné, z hlediska svých kvalitativních vlastností, ale hodnotí se i výkonnost organizace, což je dobrým předpokladem pro zajištění dlouhodobé spokojenosti zákazníka.
Proces udělování značky je profesionálně řízen Komisí EQTM a také národními zástupci Evropské organizace pro kvalitu; tímto zástupcem je u nás Česká společnost pro jakost. Proces udělovaní značky počínaje registrací, doložením způsobilosti, přezkoumáním dokladů a vydáním značky se odehrává on-line formou. Je však třeba zdůraznit, že Komise EQTM provádí namátkové – neohlášené návštěvy v organizacích, aby ověřila oprávněnost používání značky.
Značka EQTM je vydána na tři roky, nicméně každý rok musí držitel doložit, že technické podmínky byly udrženy na požadované úrovni. Po třech letech dochází znovu k úplnému posouzení žadatele a jeho výrobků či skupiny výrobků nebo služeb.
Základní kritéria pro získání značky:
• produkt musí být alespoň tři roky na trhu;
• zdroje použité pro produkt musejí být ze 60 % evropské;
• produkt musí být dodáván alespoň třem zákazníkům, přičemž žádný z nich nesmí prezentovat více než 70 % tržeb;
• produkt nesmí obsahovat prvky či jiné náležitosti, které by mohly uvést zákazníka v omyl;
• míra spokojenosti zákazníků musí dosahovat alespoň 90 %;
• organizace musí mít své sídlo a výrobu v Evropě;
• ekonomické výsledky musejí být pozitivní;
• organizace musí být v souladu s příslušnými právními požadavky;
• organizace musí mít zaveden a certifikován systém managementu kvality.
Česká společnost pro jakost (ČSJ) je kontaktním místem pro české organizace, které usilují o získání značky EQTM.
To znamená, že ČSJ vysvětluje zájemcům případné nejasnosti a zejména kontroluje úplnost poskytnutých údajů v přihlášce. Následně přihlášku předává Komisi EQTM, která rozhoduje o udělení značky.
Důležitou informací pro zájemce o značku je samozřejmě cena, která činí 1000 eur za rok. Zahrnuje náklady na schvalovací proces, právo k užití značky EQTM, SW nástroj pro generování značky a také propagaci produktu a organizace na webu Evropské organizace pro kvalitu.
Závěrem je vhodné v této souvislosti uvést, že Česká společnost pro jakost je také správcem značky Czech Made. O jakou značky by měl tedy zájemce usilovat?
Zjednodušeně se dá říci, že pro organizace, které působí převážně na českém trhu, je vhodnější značka Czech Made. Pro organizace exportující do Evropy, a především do ostatních kontinentů je vhodnější značka kvality EQTM.
V čem se obě značky navzájem shodují a v čem se liší?
• Kritéria použitá v obou programech se do jisté míry překrývají, přičemž EQTM více akcentuje podíl evropských zdrojů ve výrobku; značka Czech Made vyžaduje lokaci výroby na území ČR, podíl českých komponent však není napevno stanoven.
• V rámci udělování značky Czech Made je vyžadováno hodnocení na místě vždy, nikoliv namátkově.
• V každém případě jsou oba programy postaveny na nezávislém hodnocení plnění kritérií s důrazem na ověření vysoké míry spokojenosti zákazníků.
Autor:
Ing. Petr Koten, MBA, je výkonným ředitelem České společnosti pro jakost.
Kontakt: koten@csq.cz